Pædagogisk tilgang
Resonans
Når vi møder brugeren, skal vi først og fremmest opnå resonans. Resonans er defineret som den gode kemi eller genklangen mellem mennesker. Er der ikke god kemi mellem bruger og konsulent, kan der ikke foregå pædagogisk arbejde. Derfor er resonans grundlaget for alt pædagogisk arbejde hos Fuglphoenix.
Systemisk-narrativ vinkel
Vi arbejder ud fra en systemisk-narrativ indfaldsvinkel i den forstand, at vi aktivt søger efter flere historier end dem, der har formet brugernes selvforståelse. Har man en definitiv opfattelse af sig selv, kan man ikke få andre historier og sider frem. Derfor arbejder vi med at ændre brugernes selvopfattelse. Jo flere historier om, at de er og kan noget mere end fx at være voldelige, narkomane, psykisk syge – jo mindre betydning får denne ene version. Og jo mere mangfoldig en selvforståelse får de bygget.
Sammenlignelige historier
Vi arbejder med sammenlignelige historier ved aktivt at overføre brugerens erfaringer og kompetencer på et område, fx kriminalitet eller misbrug, til andre og mere konstruktive sammenhænge. Vi fokuserer således på, hvad det kræver at klare det, de gør, og siger: “Du har faktisk en masse kvalifikationer al lerede, og dem kan du lære at bruge på en anden og bedre måde:’
Stigmatisering som vilkår
I vores pædagogiske arbejde er vi opmærksomme på stigmatisering som et grundvilkår, når nogen skiller sig ud. Vi kan delvist neutralisere stigmatiseringen og ubalancen i magtforholdet mellem bruger og kontaktperson ved at finde et “fælles tredje’: fx en fælles interesse eller noget, de begge gerne vil lære eller opleve. Det “fælles tredje” ligestiller bruger og kontaktperson og gør samarbejdet mellem dem mere autentisk og ligeværdigt. Ved at bruge det “fælles tredje får vi også taget konflikten ud af mange situationer, for har brugeren selv været med til at lægge planen om noget “fælles tredje’: rummer det mindre konfliktstof, end hvis det er udsprunget fra eller dikteret af kontaktpersonen.
Vi fokuserer således på, hvad det kræver at klare det, de gør, og siger: “Du har faktisk en masse kvalifikationer allerede, og dem kan du lære at bruge på en anden og bedre måde:’